06 januari 2010

Ecofabulous

Laatst heb ik een nieuw kookboek gekocht: 'Ecofabulous, koken in alle seizoenen' van Lisette Kreischer. Hierin staan veganistische recepten. Zelf ben ik geen veganist, maar ik vind het wel heel belangrijk dat we respectvol omgaan met plant en dier. Ik wil niet meedoen aan de massaproductie (zie de documentaire 'Our Daily Bread' bijvoorbeeld), ik wil geen producten eten die mijn overgrootmoeder niet zou herkennen als voedsel. Al die additieven zoals E-nummers, geraffineerde suiker en overmaat aan vet, zijn aan mij niet meer besteed. Dat is mijn goede voornemen voor 2010! Consumenten moeten objectiever worden voorgelicht, zodat zij beter eigen keuzes kunnen maken van wat ze willen eten. Een programma als 'De Keuringdienst van Waarde' draagt hieraan bij, maar ook mensen zoals Kreischer die enkel kookt met plantaardige en eerlijke ingrediënten. Er staan niet alleen verrassende recepten in haar boek maar ook styling- en beautytips!
Een andere reden waarom ik het kookboek heb aangeschaft is vanwege mijn lactose-intolerantie en overgevoeligheid voor teveel suiker en vet. Zuivelproducten in recepten vervang ik geregeld door sojaproducten, maar ik wist bijvoorbeeld niet hoe ik slagroom kon vervangen. Blijkbaar bestaat er ook sojaslagroom. Dat weet ik nu middels het boek. Fijn!
Mensen denken al gauw bij 'veganisten': 'aha, dat zijn de geitenwollentypes!', maar Kreischer laat in haar boek juist het tegenovergestelde zien. Het is hip en juist van deze tijd. Als bedenker van Rosie and The Cupcake Factory zet zij een trend in op het gebied van milieuvriendelijk en bewust leven. Het boek is echt een aanrader!

Meer info:

Geen opmerkingen: