13 maart 2010

Hoe ik de wereld vroeger zag

Als kind had ik een levendige fantasie. Dat was nodig om de wereld om me heen, door volwassenen gemaakt, te kunnen begrijpen. Toen er nieuwe snoepautomaten op de markt kwamen, zoals hiernaast te zien, dacht ik dat elke klant bij zijn aankoop een gratis armband kreeg. De slavenarmband van mijn moeder leek er namelijk precies op. Voordat ik ook maar van 'Sjakie en de chocoladefabriek' had gehoord dacht ik dat buizen, die aan de buitenkant van fabrieken waren bevestigd, dienden om mensen te vervoeren. Ze leken op glijbanen in het zwembad. Ik zag gezichtjes in voor- en achterkanten van auto's. Sommige stonden blij en andere nors. Tenslotte verstond ik stukjes van liedjes helemaal verkeerd. Zo dacht ik bij 'Staying Alive' van de Bee Gees 'Stenaline te horen. Bij 'Smouth Operator' van Sade hoorde ik altijd 'touroperator'. Blijkbaar had ik als kind iets met reizen. Het verkeerd verstaan van tekst in liedjes overkomt volwassenen trouwens ook. Herkenbaar? Het fenomeen heet 'mondegreen'.
'Onze Taal' heeft Nederlandse Mondegreens verzameld op de website: http://www.onzetaal.nl/ot/mondegreens/index.php?naam=*&artiest=-&zoekterm

Geen opmerkingen: