20 januari 2010

Verslaving

Sinds dit jaar heb ik een nieuwe verslaving. Eentje, waar ik eerst erg aan moest wennen. Maar tegenwoordig gaan er hele zakken in. Waar ik het over heb? Groentechips.
Ik kan op één dag wel een hele zak op. Om het nog een beetje voor mezelf goed te praten: die zak is natuurlijk voor de helft gevuld met lucht! ;) Vooral wortel en pastinaak kan ik niet weerstaan. Om nooit zonder een zak te zitten, overweeg ik om zelf groentechips te maken. Het enige dat mijn verslaving nog in toom houdt, is het gebrek aan de frituurpan die voor het bakken nodig is. Hoewel, mijn gedachten slaan alweer op hol..ik kan de chips misschien ook in de oven bakken? Daar heb ik dan helaas weer geen recept van. :( Alleen die van de frituurpan:

Ingrediënten
1 grote aardappel;
1 rode biet;
1 pastinaak;
1 schorseneer;
1 winterpeen (mijn eigen variatie, natuurlijk);

Schil de aardappel als enige en was daarna alle groenten goed. Snijd de ronde groenten in flinterdunne plakjes en de langwerpige groenten met de dunschiller in hele dunne repen. Laat alles op een schone theedoek of keukenpapier drogen. Dat drogen duurt ongeveer 2 uur.
Daarna verwarm je de frituurpan met schoon vet op 180 graden. In korte tijd bak je een kleine portie chips krokant. Laat ze daarna uitlekken op keukenpapier, strooi er wat zout over en smikkelen maar!

Als iemand nog een recept weet voor de oven, dan hoor ik dat natuurlijk graag (het water loopt me alweer in de mond)!

I've got a new addiction: chips of vegetables. Especially baked carrot and parsnips (zijn dat pastinaken?). I found a Dutch recipe for baking vegetable chips in oil, with a deep-fry. But I'm looking for one for the oven. So if you know a recipe, let me know!

1 opmerking:

VANMARIEKE zei

Helaas (of gelukkig!;) hier ook geen frituurpan.... Ze lijken me wel erg lekker!