20 januari 2010

Synesthesie

In nummer 7 (2009) van het Flow Magazine, mijn favoriete tijdschrift, zat een kleurboekje bedoeld voor volwassenen. De afbeelding hiernaast is één van de kleurplaten. Omdat ik momenteel een scriptie schrijf over synesthesie (huh watte?) en ik zelf ook synestheet ben, leek het mij leuk om dit op deze manier kenbaar te maken.

Synesthesie betekent 'samen waarnemen' en is een bijzonder neurotisch verschijnsel dat waarschijnlijk bij 1 op de 20 mensen voorkomt. Een zintuig vangt een prikkel op en tegelijkertijd vindt er een waarneming in een ander zintuig plaats. De meest voorkomende variant is het waarnemen van kleuren bij het zien of horen van letters en cijfers. Deze variant heb ik ook (naast de variant dat ik getallen en maanden van het jaar in een denkbeeldige lijn 'zie' die ik vanuit meerdere perspectieven kan bekijken). De afbeelding laat ongeveer zien welke kleuren ik zie bij de letters. De kleuren verschijnen in mijn gedachten, vooral als ik in gesprek ben met iemand. Het gaat automatisch, onbewust en de kleuren zijn per letter of cijfer altijd hetzelfde. Synestheten weten meestal niet dat ze een bijzondere 'gave' hebben tot ze erover lezen of horen. Zo ging dat ook bij mij. Totdat ik een jaar geleden een recensie las over het boek 'The Frog who croaked Blue' van Jamie Ward. Laatst hield ik een presentatie op de academie voor Beeldende Vorming waar ik een docentenopleiding volg, en prompt bleken er na mijn presentatie twee mensen te zijn die dezelfde ervaring hadden als ik. Ze dachten, net als ik een jaar geleden, dat iedereen dit had. Synesthesie is dus best bijzonder. Andere vormen zijn het zien van kleuren bij muziek (zoiets als de kleuren uit de Windows Media Player, denk ik), klanken horen bij geuren of vormen zien bij het proeven van gerechten. Je kunt er meer over lezen op: http://www.synesthesie.nl/ Ook een heel fijn boek is 'Tussen zinnen, synesthesie of hoe de zintuigen werken' van Crétien van Campen die tevens de website heeft opgezet. Het boek is erg toegankelijk en staat vol met informatie en ervaringsverhalen.

Above you see an example of a neurological condition, named synaesthesia. I see colours as I hear or read words or numbers. On this colourplate I show you what I roughly 'see' in my mind. Each character corresponds with his own colour. Some characters are very clear, like the 'm' (red), 'n' (orange), 's' (blue) and 'u' (pink), others not. But I have a strong feeling of colours then, for example the 'g' and 'k' are a combination of black and green. Read more about this: http://en.wikipedia.org/wiki/Synesthesia

Geen opmerkingen: